(038) 4771528 info@therafit.nl

Misschien heeft u het ook gemerkt maar binnen de fysiotherapeutische behandeling wordt u steeds vaker gevraagd vragenlijsten of meetinstrument in te vullen Maar waarom is dat eigenlijk en wat heeft u daar als patiënt nu aan? 

Zorgverleners (waaronder fysiotherapeuten) zijn steeds meer overgegaan van aandoeningsgerichte behandeling naar patiëntgerichte behandeling. Dit houdt in dat het van belang is wat de patiënt wil bereiken binnen de fysiotherapeutische behandeling. Het samen met de patiënt opstellen van doelen is daarbij van grote waarde. De kans dat de doelen ook daadwerkelijk behaald worden is groter en het maakt het makkelijker de doelen zijn samen te kunnen evalueren. Om de doelen specifieker te kunnen maken wordt gebruik gemaakt van vragenlijsten of meetinstrumenten die ingaan op de klacht en kunnen meten of er verbeteringen zijn opgetreden vanuit het perspectief van de patiënt of wel “ patiënt-reported outcomes”. 

Door het gebruik van de vragenlijsten en meetinstrumenten komt meer nuttige en gedetailleerde informatie naar boven ten opzichte van alleen de vragen van de fysiotherapeut aan de patiënt, immers de patiënt wordt zelf al gedwongen na te denken over zijn klachten. Door de doelen samen op te stellen heeft de patiënt invloed op zijn behandeling in samenspraak met de fysiotherapeut “ shared decision-making” en kan tijdens de behandelepisode de behandeling steeds worden bijgesteld om te komen tot de afgesproken doelen. Het afnemen van vragenlijsten en meetinstrumenten dienen dus de patiënt en de fysiotherapeut om nog beter te kunnen communiceren over de klachten en de te behalen resultaten van de behandeling. Mocht u nog steeds vraagtekens hebben bij het afnemen van vragenlijsten en meetinstrumenten vraag het uw fysiotherapeut.